استاندارد OHSAS1800 چیست

جهت اخذ OHSAS 18001 ( دریافت OHSAS 18001 – صدور OHSAS 18001 ) ایزوسیستم آماده ارائه خدمات به شرکت ها و سازمان ها می باشد.

استاندارد OHSAS18001 را استاندارد مدیریت ایمنی و بهداشت شغلی هم می نامند، استانداردی که در آن الزاماتی را برای سازمانها ارائه می کند که می خواهند ایمنی کارکنانشان را بالاترین حد ممکن نگهدارند.این استاندارد از نظر متن و الزامات به استاندارد ایزو  بسیار شبیه است و بجای الزامات محیط زیستی، الزامات ایمنی و بهداشت شغلی آورده شده است.

استاندارد ۱۸۰۰۱ توسط سازمان بین المللی ایزو تدوین نشده است و به همین سبب نباید از عبارت ایزو در کنار آن استفاده کرد،  این استاندارد را OHSAS18001 می نامند (مخفف Occupational Health and safety Assessment series به معنی سری ارزیابی ایمنی و بهداشت حرفه ای).

کاربرد استاندارد OHSAS18001

استاندارد مدیریت ایمنی و بهداشت حرفه ای OHSAS18001 دارای الزاماتی است که با هدف کاهش ریسک در سازمان ها تدوین شده اند. این الزامات که برای سیستم مدیریت ایمنی و بهداشت حرفه ای طرح ریزی و نوشته شده اند در صورت اجرا در سازمان ها می توانند از طریق کنترل خطرات موجب بهبود عملکرد سازمان شوند. دامنه کاربرد این استاندارد به عواملی مانند خط مشی ایمنی و بهداشت حرفه ای و ماهیت و شرایطی که در آن فعالیت مینماید و خطرات و پیچیدگی این فعالیتها بستگی دارد. OHSAS18001 قصد دارد تا به موضوعات ایمنی و بهداشت حرفهای اشاره نماید و نه به ایمنی محصول و خدمات.

تاریخچه استاندارد OHSAS18001

  • با توجه به نبود استانداردی بین المللی در خصوص ایمنی و بهداشت شغلی در سال ۱۹۹۸ در کمیته ای با نظارت و رهبری انیستیتو استاندارد بریتانیا (BSI) تشکیل شد.
  • این کمیته با همکاری شرکت های انگلیسی صدور گواهینامه مشغول تدوین استانداردی در زمینه ایمنی و بهداشت شغلی شدند.
  • اولین نسخه مربوط به استاندارد OHSAS18001 در سال ۱۹۹۹ ارائه شد.
  • آخرین ویرایش مرتبط با سال ۲۰۰۷ می باشد.
  • سازمان بین المللی ایزو در سال های اخیر کمبود این استاندارد را احساس کرده و  اقدام به تدوین این استاندارد نموده و قرار است استانداردی با نام ایزو ۴۵۰۰۱ ارائه شود، این استاندارد اکنون در مرحله پیش نویس بوده و انتظار می رود تا اواخر سال ۲۰۱۶ و یا سال ۲۰۱۷ منتشر شود.

OHSAS18001 بخشی از سیستم IMS

استاندارد OHSAS18001 نیز مانند  ایزو 9001 و ایزو 14001  یک استاندارد عمومی پرطرفدار بوده و تمام سازمان ها صرف نظر از اندازه، خدماتی و یا تولیدی بودن می توانند آن را پیاده سازی نمایند و محیط کاری ایمنی را برای پرسنل شان ایجاد کند.